Letters to the Editor

Los Angeles Times '

Times Mirror Square N0 ]

Los Angeles, CA 90053 ? May 28, 1992
rinted

Dear editor,

It seems that David Shaw's report on the lonely coverage of LAPD's
"hard-charging deadly style of policing” by the alternative paper LA Weekly
was s0 painful to write that he had to "balance” it with a gratuitous editorial
comment about the Weekly's "longtime image of journalistic irresponsibility
prombpted by ideclogical bias.” ("Media Failed to Examine Alleged LAPD
Abuses,” Los Angeles Times, May 26, pp. A20-21.)

In fact, during the 80s, | relied on the Weekly for hard data on human
rights abuses committed by President Reagan's "freedom fighters,” the con-
tras, against the peasants of Nicaragua, and on similar atrocities committed by
U.S.~sponsored governments against their own peoples. The Weekly's reports-
~also far ahead of the Times in this period--were in close agreement with
similar accounts from Americas Watch, Amnesty International, and other human

1

rights monitoring groups without "irresponsible” images.

I finally cancelled my Times subscription in frustration over its human
rights coverage. Unfortunately, Shaw's sophisticated swipe at the Weekly
justifies a suspicion that the mea culpas now heard over the Times' inadequate
reporting of local police viclence will in the long run give me no reason to re-

subscribe. | would like to be proven wrong, of course.

Sincerely,

Rill Becker

(1 did not expect this letter to be printed, and it wasn't. | sent a copy to
David Shaw, to which he replied. The meat of my response to his reply foi-
lows. Since Shaw replied in a personal letter to me, | didn't want to include
it. My full reply to him contains an offer to discuss his notions of "journ-
alistic responsibility"” in open court, so | feel ok about passing along my

t s S0y vThia { 'jgs o) - ) i .

thoughts on that issue.) LI Seep To have (esT™ o V‘*\l?{)lc'\afcl
Slaws Fespodse Tp me . ToTally
trresponsible. BB, (S C9<'—T)—006]



David Shaw, staff writer
Los Angeles Times

Times Mirror Square

Los Angeles, CA 90053

June 20, 1992
Dear Mr. Shaw,

Thanks so much for replying to my letter-to-the-editor that I
sent you. I am not used to receiving such a thoughtful response
from people as busy as you must be.

I believe that the points you raise in your letter should also
be addressed, and I hope that you will not think me churlish if I
continue to disagree with you. Although I make some hard points,
I have tried to craft my response in a spirit of friendly debate.
I hope this will mitigate any understandable annoyance you might
feel toward that particular kind of person who will not let a sub-
ject die. I have included a copy each of my letter-to-the-editor
and your letter to me for easy reference should you decide to pore
over the following tract. -

(After reading your letter, I reread the 2nd and 3rd articles
of your series with the care I should have used on my first reading
of them. My apologies for being less diligent than I should have
been.)

I want to discuss three major points, not necessarily in the
following order:

First, my suggestion that your comment about the Weekly was gratui-
tous;

Second, your assertion that "responsible journalism" calls for the
"identification”" of the Weekly as:

a. "an alternative newspaper ... which has begun to shed its
longtime image of journalistic irresponsibility prompted
by ideological bias."” (Times, May 26) and,

b. "an alternative paper long dismissed as ideologically
biased and journalistically unreliable;" (May 27) but

that is now

C. "greatly improved since Kit Rachlis took over ..." and
has published "several stories on the LAPD that have won
widespread ©praise."” [including kudos from Warren
Christopher. -- B.B.] (May 27)

Page 1



Third, your reason for choosing the above "Jjournalistically res-
ponsible" identifications of the Weekly:

"identifying your source (the Weekly) for those who may not be
familiar with it or who may automatically dismiss whatever it
says. Whatever the merits of some of [the Weekly's] coverage
of important issues over the years, I do not think any reas-
onable reader could have denied its ideological agenda.
Indeed, that was its raison d'etre."

The major problem here is that the notion of "bias" itself (to
say nothing of "ideological bias") is highly problematic, touching
as it does on the thorny philosophic notions of truth and meaning,
as well as on the difficult psychological notions of personal moti-
vation and intelligence per se. Nevertheless, it is often used for
one of two contrary purposes: to refer to another's point-cf-view
for which strong evidence of "ideological bias" exists; or to avoid
serious discussion of an issue by donning a mantle-of-perfect-
objectivity oneself. Unfortunately, in the absence of an effort to
demonstrate the alleged "ideological bias™ of the accused, there is
usually no way to tell which of these two motives is operative.

Your articles are intended to report the way that the LAPD has
been covered, over the long term, by certain local papers. The
series is not a report on how the L.A. Weekly compared to its
mainstream counterparts in reporting past events in general. Such
an analysis is the proper subject of a different series, and would
require a case-by-case comparison, augmented by some fairly dili-
gent independent investigation, of reporting on major events by the
local papers. Such an analysis would allow the reader to come to
his or her own conclusion as to which papers were on average most
trustworthy, and particularly whether the Weekly was "journalistic-
ally unreliable."”

In furtherance of my claim here, let us imagine that for some
reason you neglected to "identify" the Weekly as any other than an
"alternative" newspaper, and that some other media critic had sent
you a letter scoring you for not pointing out, "for readers that
may not be familiar with it," that while the Daily News may now be
the "scrappy challenger" (with all the appealing connotations that
go with that appellation), as the Green Sheet it had a reputation
for being a very conservative, even right-wing, paper.

I am generally not a betting man, but I would lay down a fair
amount of money here that your response to such a critic would be
very similar to the general outline of my claim above--namely, that
the series was not intended to be a study of overall past practice
of the papers in question. What do you think? Also, why didn't
you feel a professional responsibility to point out the conserv-

Page 2



ative nature of the old Green Sheet? Do conservative papers not
suffer "ideological bias?" Are they automatically
"journalistically responsible?"” Or, is there some objective dis-
tance from the center, inside which a paper is "responsible" and
outside of which it is "irresponsible," and to which measurement
the Green Sheet and old Weekly are subject?

In any case, you did not really "identify" the Weekly at all.
You only informed "readers who may not be familiar with 1it" that
they are mistaken if they believe it always had a good reputation
among some unspecified set of the reading public. (Worse yet, you
do not identify this sector in any way, nor do you provide the
reader with any information as to whether readers in this group
might themselves be biased.) Readers with a knee-jerk fear of
being outside the mainstream will thank you for setting them
straight, but those who relied on the Weekly will continue to make
up their own minds.

I suggest that the reference "alternative newspaper" 1is by
itself adequate to "identify" the Weekly in the minds of most Times
readers, most of whom have been around long enough to know what an
"alternative" paper is, and why. Thus, I stand by my use of the
term "gratuitous," here used in Webster's sense of being "without
cause or justification; uncalled for." *°

Aside from these considerations, I think there 1s a deeper
problem with point three above. You clearly do not want Times
readers who might be unfamiliar with the Weekly to get the wrong
idea about its past performance on the basis of the positive things
you and others are saying about it now.

For those who hold a low opinion of the "old" Weekly, you want
to inform them that they should not now "automatically dismiss
anything it says." To be blunt, I suggest that each of these goals
is thoroughly contradicted by your next statement:

"Whatever the merits of some of [the Weekly's] coverage of im-
portant issues over the years, I do not think any reasonable
reader could have denied its ideological agenda. Indeed, that
was its raison d'etre."

It 1s reasonable for me to assume that this statement
acknowledges, and even goes beyond my reference to the Weekly's
good record of reporting on President Reagan's contra war in

Webster's New World Dictionary of the American
Language, College Edition, The World Publishing
Company, 1960.

Page 3



Nicaragua. In the face of this statement, your comment about a
"reasonable reader's" recognition of the Weekly's "ideological
agenda" is both irrelevant and illogical.

If the Weekly printed meritorious reports on "important issues
over the years," why even raise the notion of an "ideological agen-
da." Moreover, would not the "reasonable reader," just because of
its "merits," and in spite of its "ideological agenda," conclude
that the Weekly might not be such a bad paper after all. Indeed,
a "reasonable reader" might well conclude that if a paper with an
"ideological agenda" is meritorious on "important issues over the
years," maybe that ideology itself deserves to be taken more
seriously.

Notice, too, that you mentioned the Weekly's "merits" only in
this private letter to me. Since nowhere in your series do you say
that vyou personally felt that the Weekly was an unreliable,
journalistically irresponsible paper, let me ask whether it occured
to you that the pre-Rachlis Weekly might have earned a few positive
comments in your article? If so, why didn't you include them? Or,
is your present acknowlegement of the old Weekly's merits simply a
matter of being reminded of them? If so, how do we decide whether
the omission was inadvertent or the result of some sort of bias on
your part? (More on this below.)

In any case, it should be clear that your comment to me could
not have been included in your series without seriously weakening,
if not destroying outright, the credibility of that unspecified
sector whose low opinion of the Weekly you felt the need to report.

Your exercise in "Jjournalistic responsibility" in fact serves
no more useful purpose than could have been achieved by simply
reporting how the Weekly covered the LAPD and letting each Times
reader (reasonable-almost-by-definition, of course) draw his or her
own conclusion. The worst that could have happened is that a few
Times readers might have picked up the Weekly, and decided either
to read it along with the Times, or that it was not up to their
standards.

Let me mention now the most important implication of your
choice to report this alleged opinion of an unspecified sector of
the public as to the Weekly's "ideological bias." It is, of
course, that the Times, as represented by its reporters, editors,
and managers, does not itself suffer from ideological bias. This
is a radically mistaken notion even on general psychological and
philosophic principles.

As regards what the Times's specific bias might be, I suggest
that it is expressed fairly well as follows:

Page 4



"the reasonable point-of-view never engenders strong
feelings."

Thus, reasonable people never get really angry at events in
the world (say, the treatment of blacks by the LAPD), or at the
least they recognize that their anger is, in and of itself,
evidence of "bias," and therefore they try "to see all sides of the
issue." Since it is axiomatic that any disagreement requires two
parties, there is always ready at hand a solid foundation for not
falling into the quagmire of "bias" on either side. Following are
two points in defense of this proposition:

First, let me refer to my statement that the Weekly was ahead
of the Times in reporting on contra atrocities (letter-to-the-
editor). I suggest that these atrocities should have engendered
true outrage even among the sophisticated reporters and editors at
the Times, and that every effort should have been made to report
them and denounce them in the manner of the o0ld "crusading
newspaper." Instead we had "balance" from Richard Boudreaux in
Nicaragua, meaning that his overall reporting gave the impression
that the Sandinistas were somehow equally to blame for contra
viciousness. (I consider Times editorializing on this issue to be
strictly lightweight, even though it earned the Times an award from
a major anti-intervention coalition in the area several years ago.)

On the basis of the difference between Boudreaux's reports on
contra atrocities and the reports of the sources I mention in my
letter, I deduced that the Times reports such distasteful material
about Washington's friends and foes ac-cording to the following
standard of "objectivity:" If Washington's foes commit ten human
rights violations, and its friends committ 100 (or 1000), then you
report ten of each. Thus are the scales of objectivity balanced
exactly, and thereby can the charge of "bias" from such right-wing
media critics as Reed Irvine be avoided. (Remember vyour own
comment about the "defensiveness”" of liberal reporters [and editors
who once were reporters, of course]?)

Next let me recall my experience with one of the Times's
foreign desk editors:

On the morning of May 14th, 1987, in a telephone conversation
with a friend who is also a professional journalist, I learned of
an attempt to frame American Jjournalists and Costa Rica residents
Tony Avirgan and his wife Martha Honey on a criminal rap. The
mechanism was a clumsy "mail-order" drug plant, which appeared to
have been set up by Costa Rican narcotics agents. The journalists
had received a call that a package was waiting for them at the post
office. When their secretary claimed it, she was immediately sur-
rounded by Costa Rican police, and taken to a local judge, in whose

Page 5



presence the package was opened.

The package was filled with cocaine, accompanied by a note
signed "Tomas," from "Managua, Nicaragua." Tomas Borge is the only
surviving founder of the Sandinista revolutionary party. The note
also used cryptic terms and initials, believed to be an attempt to
implicate a Christic investigator in the drug scam, Senator John
Kerry of Massachusetts, and others. Later, six Costa Rican narcs
went to the couple's house to "search" for more cocaine. None was
found, and no charges were brought.

After hearing this account, I called the Times, to ask that
Richard Boudreaux be dispatched from Nicaragua to cover the story.
I was given to a foreign desk editor with no little experience in
Latin America, as I was to learn later. He listened patiently to
my somewhat ardent suggestions that this was "news;" that with Cos-
ta Rican president Arias out of the country, Avirgan and Honey were
very vulnerable; that they had received death threats as a result
of their reports about Iran/contra figure John Hull; that we were
not hearing enough about their work down there.

With only an interruption or two to correct my pronunciation
("Arias" is stressed on the first syllable), my handler heard me
out. Then, in a fatherly voice containing just a trace of a chuck-
le, he said "You know that most of the journalists down there think
that Avirgan and Honey are working for the Sandinistas, don't you?"

My immediate, (and, as I realized later, irrelevant,) response
was to mention the vindication of the journalists by both the Costa
Rican and U.S. judicial systems. (Hull sued Avirgan and Honey for
liable, and lost) Then I asked him whether the alleged opinions of
the "journalists down there" meant that Avirgan and Honey did not
deserve attention, or that their reporting should be ignored.
"No," he said, "I just thought you ought to know that.”" He did
promise to call Richard Boudreaux, however.

(This, too, is an example of "identification of a subject by
reference to the opinions of others,”" here intended to educate a
reader who obviously took Avirgan and Honey too seriously.
Frankly, I consider this remark, made by an editor at one of
America's most influential papers to someone concerned for the
safety of American journalists, to be despicable. As I expected,
not a word about the incident ever appeared in the Times.)

Even though I should have hung up, I continued the dialogue,
asserting at one point that President Reagan was the primary
obstacle to a successful Contadora-arranged peace plan for Central
America.

Page ©



Your editor again felt the need to instruct a Times reader
whose emotions had clearly gotten the better of him. "Not neces-
sarily so." he tells me. He then explained that he had recently
attended a function at which a Guatemalan deneral said that Cont-
adora would never work unless the Sandinistas reduced the size of
their army.

Here we have "balance," an opinion contrary to mine, offered
by someone independent of Washington, and coolly rational as well.

Your editor had a point, of course. The Guatemalan military
cannot easily be accused of being in lock-step with Washington.
When Congress imposed a suspension of military aid to Guatemala in
retaliation for the worst human rights abuses in the hemisphere,
the generals refused to knuckle under, deciding instead to get
their weapons elsewhere rather than stop abusing the Guatemalan
people.

Minimum competence guarantees that this Times staffer was
aware that the Sandinistas had offered many times to negotiate a
peace, which offers were dismissed out of hand by Reagan. Why
couldn't he have said something like: "yes, many people believe
that the president has sabotaged Contadora, and there often seems
to be good evidence for it." Because, in fact, he was trying to
con me.

If my experience with this man were an anomaly among the sev-
eral conversations I have had with Times foreign desk editors, I
would not assign it so much importance. While this example is the
worst, it is of a piece with the others. Thus, considering too the
Times's reporting on such items as the contras' heinous crimes, I
have coined the term "sterile objectivity" to refer to its
underlying bias.

Thank you for reading this far. I consider your viewpoint
here to be very important, and I know that most of my friends and
acquaintances who read the Times would agree with me. Thus, I
think this topic is worth discussing in open forum. While I am not
a professional journalist, I feel confident enough about my own
viewpoint that I would be happy to participate in such a discussion
with you. Maybe at a journalism class somewhere, or perhaps at a
meeting with the FAIR people. (I can augment my credentials as a
serious Times watcher with two longish tracts on the Times I wrote
and distributed to friends and other media followers a few years
ago. One of them includes the conversation I mention above; the o-
ther is an analysis of two articles by Richard Boudreaux on de-
mocracy 1in Nicaragua that would have won a blue ribbon from the
folks at the CIA.)

Page 7



Or, let's do lunch. I work not far from the Times building,
and it would be easy for me to arrange to meet you somewhere in the
neighborhood. Let me know if you are interested.

Warmest regards,

Bill Becker



