
CHAPTER TWENTY-ONE 

LIES: THE GOVERNMENT 
AND THE PRESS 

O N F E B R U A R Y 6, 1981, as the newly elected 
Reagan administration calculated how to schedule and win a quick confron­
tation with communism, an exclusive, leaked story appeared at the top of 
page one of the New York Times. Datelined Washington, it said: 

"Indications that the Soviet Union and Cuba agreed last year to deliver 
tons of weapons to Marxist-led guerrillas in E l Salvador are contained in 
secret documents reportedly captured from the insurgents by Salvadoran 
security forces. 

"The documents, which are considered authentic by United States intel­
ligence agencies, say that the weapons were to come from stockpiles of 
American arms seized in Vietnam and Ethiopia. 

"Copies of the documents obtained by the New York Times include a report 
on a trip by a senior Salvadoran guerrilla to the Soviet Union, Vietnam, 
Ethiopia, and Eastern European capitals where party officials apparently 
agreed to provide arms, uniforms, and other military equipment for up to 
10,000 guerrillas 

"The documents reported captured in E l Salvador by security forces last 
month describe how the highest levels of the Conmiunist leadership in Eastern 
Europe and Vietnam approved collaboration with the Salvadoran guerrillas. 

"In one document, which appears to have been written in Havana, the 
Salvadoran emissary reports to his conu'ades in E l Salvador on a visit to 
Hanoi from June 9 to 15 last year during which he was received by Le Duan, 

355 



356 E N D L E S S ENEMIES 

secretary general of the Vietnamese Communist party; Xuan Thuy, vice-
president of the National Assembly; and Lieutenant General Tran Van Quang, 
deputy minister of National Defense. 

"The guerrilla, who is believed to be Shafik Handal, secretary general of 
the Salvadoran Conmiunist party, reported that the Vietnamese agreed to 
supply 60 tons of arms and ammunition The list included 1,620 M-16 
automatic rifles, 162 M-30 and 36 M-60 machine guns, 48 mortars, 12 
antitank rocket launchers, 1.5 million rounds of ammunition, and 11,000 
mortar rounds. 

"On a visit to Ethiopia from July 3 to 6, the report said, the guerrilla met 
with Lieutenant Colonel Haile Mariam Mengistu, president of the ruling 
Marxist Revolutionary Council, and was promised 150 Thompson subma­
chine guns, 1,500 M-i rifles, 1,000 M-14 rifles, and over 600,000 rounds 
of ammunition." 

The story continues in a similar vein, with other stops on the guerrilla's 
trip. Information is all carefully attributed to sources or documents, but the 
sources aren't named and the story doesn't say what kind of person supplied 
the documents, or what his motive might have been for doing so. The story 
shows no sign that the writer tried to verify the information independently, 
or to balance it with comment from Handal or his revolutionary colleagues. 

The Democratic Revolutionary Front, of which Handal's group was a part, 
had a public office in Mexico City, and its representatives have been quoted 
regularly by the Times and other newspapers. In addition, revolutionary 
sympathizers maintained information offices in New York and Washington, 
and scholars at several major universities closely followed events in E l Sal­
vador and regularly commented on them. The Times story doesn't indicate 
that the documents it obtained were shown to anyone who could be expected 
to look at them skeptically. Nor could the Times, in the space available, 
print enough detail to allow skeptical readers to make their own analysis. 

Yet the story was picked up by other newspapers and broadcasters. "The 
New York Times reported today that " 

This is the way leaks are normally handled—the way leakers expect them 
to be handled. Were it not so, the history of U.S. foreign policy might be 
different. Other administrations and other newspapers have played by the 
same rules. Governments want to fix their version of a story in print before 
opponents can get a crack at it. Newspapers want to be the first to report 
what the government is going to do next—to make sure the reader hasn't 
seen it somewhere else first. A bargain is struck.* 

*A major factor in the author's thirteen-year romance with the Wall Street Journal is 
my conviction that pressure for this kind of story at the Journal is less than at any other 
major newspaper. Despite occasional slips. Journal editors have always tried to respect 
the philosophy that it is better to lose the "beat" on a story than to turn out later to have 
had a part in misleading the reader. 



Lffis: T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 357 

Domestic news is handled differently. The "other side" is usually con­
sulted, because the other side is usually easier to find, and a reporter can be 
fairly sure he will hear from them later if he doesn't check with them first. 
When a Reagan budget plan is reported. Speaker of the House Tip O'Neill's 
opinion of it can be counted on to appear on the same page. Accusations of 
domestic wrongdoing are handled still more carefully. Even the president of 
the Teamsters' Union can force a retraction, or file a libel suit, if a newspaper 
prints a falsehood about him. A Shafik Handal or a Yasir Arafat is powerless 
to fight back. They might belong in jail, just as the president of the Teamsters' 
Union might (at this writing, he is under sentence). But in his case, news­
papers are still held accountable for every word they say about him, and in 
their cases, newspapers are not. Yet the spread of misinformation about 
people like Handal, or Arafat, or Ho Chi Minh, can lead to enormous national 
mistakes. 

It's often said that truth is the first casualty of war.* Plenty of false and 
slanted stories were written during previous wars. Much was written about 
the German and Japanese people during World War I I that would not read 
comfortably now. But previous wars usually had a finite beginning and end, 
maybe a few years apart. The war against communism has been with us 
nearly four decades. 

It's one thing to put an embargo on the truth until all the ships are back 
safely. It's another for generations of leaders to come and go forgetting what 
the truth is. The great iconoclastic journalist I . F . Stone once said, "Every 
government is run by liars and nothing they say should be believed." Until 
the time of Lyndon Johnson, near the end of the second decade of the anti-
communist war, that would have sounded shockingly cynical. Now a lot of 
people feel compelled to believe it; based on the evidence, it's certainly a 
wise operating rule for newspapers. 

Obviously, the lying started well before Johnson's time. But not until 
1964 did government lies affect public safety so profoundly. It took at least 
three years for the truth to start coming out about the Gulf of Tonkin incident, 
which opened the door for full-scale U.S. involvement in Vietnam. The 
whole truth isn't available yet, and the facts that are available aren't generally 
known. Most Americans who know what the Gulf of Tonkin incident is, 
probably retain the impression left by the initial reporting of it in 1964. Much 
more ink and air time was given to the lie than to the correction. 

The Tonkin incident, a supposed unprovoked attack by North Vietnam 
on two U.S. ships, was used to rile the public. Reports of the attack then 
persuaded Congress to give Johnson what he considered his marching order, 

*In his book, Truth Is the First Casualty (Rand McNally, 1969), Joseph C. Goulden 
credits the quote to U Thant. In his book, The First Casualty (Harcourt Brace, 1975), 
Phillip Knightley credits it to Senator Hiram Johnson. Of course, since both authors were 
writing about war, maybe neither was being truthful. 



358 E N D L E S S ENEMIES 

the Gulf of Tonkin Resolution—which Attorney General Nicholas Katzen-
bach determined under oath to be the "functional equivalent" of a congres­
sional declaration of war. But the incident never happened, at least in any 
way like the government announced it. Two U.S. ships were not the victims 
of a willful, unprovoked attack by North Vietnam while on routine patrol in 
international waters. 

One ship, the destroyer Maddox, did take fire on August 2, 1964, though 
there were neither casualties nor major damage. But we know now that the 
Maddox was deliberately ordered into a zone where in recent days similar-
sized ships attached to the South Vietnamese navy had been attacking North 
Vietnamese islands and even attempting an invasion. The North Vietnamese 
had every reason to judge that the Maddox was part of these operations. The 
Maddox sailed within 4 to 6 miles of the North Vietnam coast; the U.S. 
adhered to a 3-mile territorial limit, but most conmiunist countries, including 
North Vietnam, declared their belief in a 12-mile limit. 

From ship's logs, communications records, and eyewitness testimony, all 
finally made available during Senate hearings in 1968, chaired by J . William 
Fulbright, we know that the Maddox had advance warning that it would be 
attacked if it persisted in the battle area (the Maddox was listening to radio 
messages among North Vietnamese officers—it was an electronic spy ship). 
We know it proceeded anyway (against the inclination of its commander who 
radioed back to his superiors at the Seventh Fleet that he thought the location 
was too dangerous). Then, as revealed by ship's logs, the Maddox fired first, 
while North Vietnamese patrol boats were nearly 6 miles away. It fired 
repeatedly at the North Vietnamese boats before they launched torpedoes, 
all of which missed or misfired. 

Planes from a U.S. aircraft carrier rescued the Maddox, whose commander 
then once again suggested getting out of the battle zone. But Admiral Ulysses 
Grant Sharp, Jr., commander of U.S. Pacific Forces, ordered the Maddox 
to be joined by another destroyer, the Turner Joy, and to stay in the zone. 
Not only was Sharp aware that South Vietnamese boats were going to launch 
an attack against the North Vietnamese mainland on August 4, 1964—two 
days after the first incident—but his orders specifically noted that the Maddox 
and Turner Joy might act as a decoy to North Vietnamese forces, thus 
assisting the South Vietnamese attack. 

So a second attack, on August 4, was actually invited. Still, there was no 
sure evidence that it ever took place. The crews of the two ships testified 
that original reports of torpedoes fired at them, all at night, might have been 
in error. At one point, things were so confused that the Maddox mistook the 
Turner Joy for a North Vietnamese ship and a gunner was ordered to fire at 
her point blank—which would have sunk her—but he illegally refused the 
order pending an identity check. That was the closest that a U.S. ship came 
to being hit that night. Nevertheless, the incident was reported as an unpro­
voked attack on two U.S. ships minding their own business, and in the 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 359 

resultant public furor. Congress was induced to pass the broadly interpreted 
Gulf of Tonkin Resolution. 

We also know now that a draft of the resolution, authorizing "all necessary 
measures to repel any armed attack against the forces of the United States 
and to prevent fiirther aggression"—supposedly submitted to Congress in 
outrage over the incident—was in fact prepared three months earlier by 
William Bundy, then assistant secretary of state (he later became editor of 
Foreign Affairs magazine, the official publication of the Council on Foreign 
Relations). 

What we know is entirely consistent with the possibility that the Tonkin 
gulf incident was a put-up job, designed to sucker the North Vietnamese into 
providing justification for a planned U.S. expansion of the war. We don't 
know that's what happened, but we know it's a possibility. At the very least, 
the North Vietnamese had every reason to believe they were under attack 
before they approached a U.S. ship, and they certainly were under attack 
before they fired a shot. 

The press was lied to, and so misinformed the public. We were all lied 
to.* 

ON February 23, 1981, shortly after the leak to the New York Times of the 
captured-documents-from-El-Salvador story, the government released an eight-
page "White Paper" entitled "Communist Interference in E l Salvador." Thus 
the government gained a second round of publicity from the same material. 
A lot of people think the White Paper included the supporting documentation; 
in fact, it didn't. 

Copies of the documentation were harder to come by. Few got a chance 
to analyze it, and reporters and commentators who did could do so only after 
the initial rash of stories was published. Those stories were generally based 
only on the contents of the White Paper itself, and statements made at a 
press conference at which the paper was released. 

The White Paper would have done Johnson proud. For all its casual 
twisting of the truth, it was perfectly sincere—meant for our own good. 
Central America seemed doubly important to Reagan. For one thing, he had 
been elected on a promise to restructure U.S. foreign pohcy so that never 
again would we be pushed around. The cornerstone of this new toughness 
would be a quick victory that would make our resolve clear to all. In E l 
Salvador, Reagan saw a chance to deal the needed bloody nose to the Soviet 

*The best source on the Tonkin affair is Goulden's Truth Is the First Casualty. But 
additional valuable material and perspectives appear in The President's War by Anthony 
Austin (Times Books, 1971), Tonkin Gulf by Eugene G . Windchy (Doubleday, 1971), 
and The War Conspiracy by Peter Dale Scott (Bobbs-Merrill, 1972). 



36o E N D L E S S ENEMIES 

Union and teach the AyatoUah Khomeini his lesson. We would do this by 
fighting a mere 5,000 guerrillas in our backyard—much easier than, say, 
trying to set tanks ashore in Baluchistan. 

Second, Reagan accepted the superhuman bogeyman theory about the 
communist menace and its domino effects—the same theory that U.S. policy 
had been based on since 1946. The idea that the Invasion of the Bodysnatchers 
might now have reached the foothills of Mexico was unacceptable. And if 
communism was really what Reagan thought it was, and the E l Salvador 
guerrillas were really its agents, the situation would have been unacceptable. 

The White Paper served as a perfect launching pad for the Reagan offen­
sive. Its authors, who saw themselves rising stars in the State Department 
under the new administration, displayed no false modesty in their introduc­
tion: 

"This special report presents definitive evidence of the clandestine military 
support given by the Soviet Union, Cuba, and their Communist allies to 
Marxist-Leninist guerrillas now fighting to overthrow the established gov­
ernment of E l Salvador. The evidence, drawn from captured guerrilla doc­
uments and war material and corroborated by intelligence reports, underscores 
the central role played by Cuba and other Communist countries beginning 
in 1979 in the political unification, military direction, and arming of insurgent 
forces in E l Salvador. 

"From the documents it is possible to reconstruct chronologically the key 
stages in the growth of the Communist involvement: 

• "The direct tutelary role played by Fidel Castro and the Cuban 
government in late 1979 and early 1980 in bringing the diverse 
Salvadoran guerrilla factions into a unified front; 

• "The assistance and advice given the guerrillas in planning their 
military operations; 

• "The series of contacts between Salvadoran Communist leaders 
and key officials of several Communist states that resulted in 

i commitments to supply the insurgents nearly 800 tons of the most 
modem weapons and equipment; 

• "The covert delivery to El Salvador of nearly 200 tons of those 
arms, mostly through Cuba and Nicaragua, in preparation for the 
guerrillas' failed 'general offensive' of January 1981; 

• "The major Communist effort to 'cover' their involvement by pro­
viding mostly arms of Western manufacture. 

"It is clear that over the past years the insurgency in E l Salvador has been 
progressively transformed into another case.. . a textbook case. . . of indirect 
armed aggression against a small Third World country by Communist powers 
acting through Cuba. 

"The United States considers it of great importance that the American 
people and the world conununity be aware of the gravity of the actions of 
Cuba, the Soviet Union, and other Communist states who are carrying out 
what is clearly shown to be a well-coordinated, covert effort to bring about 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 361 

the overthrow of E l Salvador's established government and to impose in its 
place a Conmiunist regime with no popular support." 

T H E White Paper's findings were generally accepted as fact by the press, 
and there were numerous follow-up stories with Washington datelines quoting 
administration spokesmen on their plans for countering the allegedly growing 
military power of the Salvador guerrillas. Within days, it was announced 
that the National Security Council had approved plans to supply the tiny 
Central American country with $25 million of additional mihtary aid and 
$40 million of economic assistance. 

Immediately upon the issuance of the White Paper, Reagan's special 
envoy, Lawrence Eagleburger (a former Kissinger aide) was dispatched to 
visit the capitals of Western Europe, where he presented copies of the findings 
and collected statements of support from France, Belgium, and West Ger­
many. 

To help personalize the achievement and allow for some dramatic cov­
erage, the State Department put forward young Jon D. Classman as a hero. 
As recently as the month before, in January 1981, Glassman, thirty-seven, 
was still deputy chief of the political section of the American embassy in 
Mexico City. Then, according to the story he told at the press conference 
and elsewhere, the department sent him to E l Salvador, because of the 
guerrilla offensive that month, to see if there might be any captured documents 
(one batch of documents had been reported found the previous November). 

As the story went on, Glassman discovered some captured documents at 
the National Police office, cracked the guerrilla code, and revealed the un­
derlying international conspiracy behind the Salvadoran uprising. Glassman 
got to tour Europe with Eagleburger, telling war stories to potentates. Then 
he was promoted to the State Department policy planning staff, with a big 
new office on the seventh floor, just one floor below the secretary of state's. 

The Washington Post wrote him up on page one under the headline, "Sleuth 
of the Salvador Papers." It said, "His role is described as more that of one 
of Smiley's people than of James Bond—the man who does the drudge work 
of international intrigue, who bums the midnight oil over superficially mean­
ingless documents, and painstakingly puts together the pieces after the G-
men have given up and moved on to more adventurous pursuits It was 
Glassman, according to U.S. officials and diplomats... a relatively un­
known, thirty-seven-year-old foreign service officer.. .who discovered and 
pored over '18 pounds' of guerrilla documents captured by Salvadoran sol­
diers who had blithely stacked them on an unused desk, assuming they were 
useless." 

The Post's story was sprinkled with a few grains of skepticism for careful 
readers, and eventually Post staffer Robert Kaiser analyzed the supporting 
documents thoroughly and wrote a long takeout tending to discredit the White 
Paper. The White Paper deserved it. 



362 iX-'H m E N D L E S S ENEMIES 

* * * 

JUST to look at the copies of the original papers—not the State Department's 
English language reconstruction of them, but the original documents them­
selves—would have raised most people's eyebrows. Only about 200 pages 
were ever released, many with very little on tiiem. The word document seems 
far too dignified for most of them. Though some typewritten or handwritten 
reports were included, a lot of what was in these was sophomoric. And many 
"documents" were just scratchings—the kind of thing you might find wadded 
up next to the cigar butts after an afternoon of gin rummy. True, that doesn't 
mean they might not be important evidence, but they didn't suggest any 
grand conclusions on their own, and there didn't seem to be much else to 
support them. 

For months after the White Paper was issued, reporters who specialized 
in Central America privately voiced serious doubts about the truth of it— 
even reporters from newspapers whose front pages seemed to accept the 
White Paper on faith. Eventually, when the dust had settled, and Glassman 
and others at State could be interviewed in detail about the White Paper's 
sweeping conclusions, the whole story began to unravel.* 

For one thing, 18 pounds wasn't the weight of the evidence, it was the 
weight of Classman's entire suitcase coming home from E l Salvador, in­
cluding all his other gear. For another thing, William G. Bowdler, who ran 
the Latin American affairs section of the State Department under Carter, and 
Luigi Einaudi, the policy planning official who supervised the analysis of 
the documents, recalled different beginnings to the trip. They said that Glass-
man, rather than discovering the second batch of documents on his own, 
was sent to E l Salvador to examine a second batch of documents akeady 
known to exist. Glassman, told this, stuck fast to his original story—a strange 
contradiction. 

The first batch of documents had been found the previous November during 
a raid on an art gallery owned by the brother of Shafik Handal, head of the 
small Communist Party in E l Salvador. These documents had been sent to 
Washington, analyzed, and shipped out to relevant embassies. Glassman had 
already seen them, with Washington's analysis, at the Mexico City embassy 
where he worked. 

Among these earlier documents was the report on the trip by an unnamed 
guerrilla, identified as Handal, to various communist capitals the previous 
summer—by far the most relied on of all the White Paper documents. In 
other words, the most sensational document had already been passed around. 
It was interesting, but no big deal had been made of it, because in fact it 
didn't say quite what the new interpretation of it said it said. 

•His explanations here come from a three-hour interview with me in his office in May 
1981. 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 363 

What was new was as much interpretation as documentation, and in a 
three-hour talk in his office, Glassman acknowledged that the White Paper's 
interpretation included "mistakes" and "guessing," and that some of what 
the State Department handed out may have been "misleading" and "over-
embellished." As amazing as those concessions were, considering the im­
portance given to the White Paper, Glassman was understating the case. 

Basically, three "documents" were critical to the White Paper: the type­
written trip report, a typewritten list of arms, and some handwritten notes 
that were purported to be minutes of a guerrilla meeting. All three documents 
were attributed by the State Department to guerrilla leaders who, it was 
eventually admitted, didn't write them. And no one at the State Department 
knows who did write them, or how authoritative they are. 

The two most widely reported figures from the White Paper—^"800 tons 
of the most modem weapons and equipment" promised by foreign communist 
govemments, and "the covert delivery to E l Salvador of nearly 200 tons of 
those arms, mostly through Cuba and Nicaragua"—do not appear anywhere 
in the documents. They were extrapolated, and in questionable ways. Much 
important information in the White Paper doesn't have any reference point 
at all in the documents. 

Glassman and other State Department officials continued to defend the 
White Paper's conclusions, and even to indulge in hyperbole. ("We possibly 
never again will have such an intimate insight into the development of a 
guerrilla movement and its gathering of financial and military support," 
Glassman said.) But the White Paper had stated that the evidence was "drawn 
from captured guerrilla documents and war material," and was only "cor­
roborated" and "verified" by "other intelligence sources." Now Glassman 
and others were reduced to saying that much of the White Paper didn't come 
from the documents, but came from secret sources, and had to be taken on 
faith. Which is fine, if you have faith. 

GLASSMAN acknowledges that problems arose almost immediately after 
the White Paper and its documents were distributed. A message came from 
the E l Salvador govemment itself, saying, as Glassman recalls it, "You guys 
have made some mistakes." Among the mistakes cited was the misidenti-
fication of an alleged guerrilla leader whose code name Glassman thought 
he had broken. 

This guerrilla figured prominently in two of the three critical documents, 
including as the alleged author of the weapons list. The weapons list was 
signed "Ana Maria." Glassman somehow determined that "Ana Maria" was 
Ana Guadalupe Martinez, a reputed leader of thg ERP guerrilla group. The 
list was said to prove what weapons and other equipment were coming from 
Vietnam, Ethiopia, Bulgaria, Czechoslovakia, Hungary, and East Germany. 
It was the only document actually pictured in the White Paper; a full page 



364 E N D L E S S ENEMIES 

of it was reproduced as an illustration. The data on the list provided the only 
chart used to illustrate the White Paper. 

But the alleged author, Ana Guadalupe Martinez, didn't write it. After 
several months, Glassman admitted that not only didn't he or the Salvadorans 
know who did write it, they weren't even sure which guerrilla group it came 
from. "Ana Maria" could be somebody's real first name, and not a code at 
all. What it all comes down to, then, is that the document is merely a list 
of weapons, a list of uncertain origin or meaning, and that there is no reason 
to believe the weapons were necessarily ever shipped or received. 

"We completely screwed it up," Glassman concedes. 

I F there is clear evidence of willful deception in the White Paper, it is in 
the identification of Handal as author of the main document, the report about 
the arms shopping trip. The report of the trip identifies the traveler only as 
"the comrade." From the context, Glassman concedes, the writer of the report 
clearly was in Cuba, and "the comrade" had just as clearly left Cuba. So 
the writer could not have been the same person who made the trip, though 
the White Paper identified him as such. Interestingly, this same mistake was 
also carried over to the advance story that appeared in the Times. 

Glassman says that the main Salvadoran communist representative in Cuba 
couldn't have written the trip report because of the way she is referred to in 
the text. Moreover, the report refers to "our embassy" in Ethiopia, and "our 
ships." Glassman now speculates that "embassy" might refer to a Salvadoran 
communist representative permanently stationed in Addis Ababa, though no 
such representative is mentioned in the section of the report describing Ethio­
pia. 

Whoever wrote the report, though, the most interesting point in reference 
to the Soviet Union isn't cooperation, but lack of it. The Vietnamese and 
Ethiopians had offered surplus armaments—which both countries had be­
cause the U.S. taxpayers bestowed it on them. But what the Salvadorans 
still needed was transportation. "The comrade" repeatedly knocked on doors 
in Moscow seeking logistical help to get the arms to E l Salvador. The Soviet 
reception was barely cordial, and was provided by lower-ranking officials 
than those "the comrade" had expected to see. 

Russian flunkies kept teUing him that senior authorities hadn't yet gotten 
around to approving the transportaiton arrangements, until finally "the com­
rade" had to go home. In addition, he had asked the Soviets to provide 
military training in the U.S.S.R. for thirty Salvadorans, but the Soviets told 
him that there wasn't space in Soviet military training programs for them. 
This was hardly a sign that the Soviets were goading the Salvadorans into 
war. The U.S . , on the other hand, was bringing hundreds of the Salvadoran 
government's soldiers to North Carolina for training, and U.S. officers were 
training thousands more in E l Salvador. 

The White Paper doesn't report any of "the conu-ade's" tumdowns. It 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS J65 

says, "Before leaving Moscow, Handal received assurances that the Soviets 
agree in principle to transport the Vietnamese arms." In context, though, the 
agreement in principle appears to be a cop-out, and "the comrade" keeps 
complaining that he can't get a commitment out of the Russians, which is 
what he keeps asking for. 

Describing a final meeting, the document says, "The conwade again re­
quested weapons, and transportation of [weapons] that Vietnam provided, 
expressing the conviction that the CPSU [Communist Party of the Soviet 
Union] is capable of resolving these problems, as well as insisting upon the 
training of the group of thirty comrades. After this meeting," the document 
continues, "the comrade made known through other channels his disagree­
ment with the absence of the meeting at the proper level and lack of decision 
concerning the requests for assistance." 

So "the comrade," frustrated and angry, returned to Cuba empty-handed. 
Eventually he got a telegram there, in which the Soviets agreed to take the 
thirty trainees, but still wouldn't commit themselves on supplying or trans­
porting weapons. The document ends at this point, with the comrade left 
"expressing concern." This is the kind of Soviet aggression the Afghans 
would dearly like to see. The only actual aid reported in the documents as 
being received by the Salvadorans was an airplane ticket to Hanoi for one 
guerrilla, presumably, but not assuredly, Handal. 

T H E White Paper also identifies Handal as the author of certain opinions 
that turn out to be contained in Document C , two pages of handwritten notes. 
The notes, however, don't include Handal's name or any date or other 
identification. The White Paper says they are notes "taken during an April 
28, 1980, meeting of the Salvadoran Communist party." Glassman now says 
the identification of the notes came from other sources—which can't be 
revealed. 

Next problem: the notes also appear to be written in at least two different 
handwritings. Glassman acknowledges that this makes it difficult to ascribe 
the work to one author. "They change people writing on them," he admits, 
although in four places the White Paper quotes the words as Handal's own. 

Based on these notes, supposedly taken by Handal himself, the White 
Paper says, "In reference to a unification of the armed movement, he asserts 
that 'the idea of involving everyone in the area has already been suggested 
to Fidel himself.' Handal alludes to the concept of unification and notes, 
'Fidel thought well of the idea.'" 

Glassman now concedes "that could be a misleading statement." And how.' 
In the context of the document—in all its various handwritings—the idea 
that had been suggested to "Fidel" was getting various communist parties in 
Latin America to cooperate, apparently about labor unions. The discussion 
is about union organizing, not "the armed movement." 

At another point, the White Paper says Salvadoran guerrilla leaders formed 



366 E N D L E S S ENEMIES 

a unified front "as a precondition for large-scale Cuban aid." Glassman 
acknowledges that there's nothing to that effect in the documents, either. He 
says it was true in Nicaragua, though, so the White Paper carried the idea 
over to E l Salvador. Apparently it was nothing but an assumption. 

The White Paper also says that on July 22, 1980, Yasir Arafat, the PLO 
leader, met Salvadoran guerrilla leaders in Managua and gave "promises [of] 
military equipment, including arms and aircraft." But the only mention of 
Arafat in the documents is an aside, in parentheses, in one document, which 
says, "(.. . on the 22nd there was a meeting with Arafat.)." Nor does such 
a meeting have the sinister connotation one might suppose; they were all in 
Managua for the anniversary commemoration of the Nicaraguan revolution, 
and it's perfectly natural that they might have said hello. There is no indication 
the subject of arms ever came up. 

Again, as with the report of the trip to Moscow, the document that refers 
fleetingly to Arafat indicates on the whole a lack of cooperation more than 
cooperation. It is an unsigned report that the State Department labeled 
Document G. It is full of complaints that the Salvadoran delegation was cold-
shouldered and otherwise insulted on its visit to Nicaragua. The delegates 
were kept locked in a hotel room for a week, until they finally threatened "that 
if they [the Nicaraguans] did not attend to us either we would go to H. [appar­
ently Havana, not Hell] or return to the country [apparently E l Salvador], since 
we were wasting our time." 

The Nicaraguans eventually agreed to a meeting. After much squabbling 
and mutual criticism, the document says, the Nicaraguans promised to supply 
rifles—^"hunting weapons" are mentioned—and ammunition, but not in the 
quantities the Salvadorans expected. And the Nicaraguans refused to send 
any guns unless the Salvadorans agreed to certain unspecified "political 
conditions" that the Salvadorans strongly objected to. There is no indication 
in the documents whether this dispute was ever resolved, or whether the guns 
were ever sent. 

Salvadorans living in Managua complained to the visiting Salvadoran 
delegation that "there was not a relationship of mutual respect" with the 
Nicaraguans, "but rather one of imposition." None of the squabbling is 
mentioned in the White Paper, which is intent on proving conspiracy. 

Glassman explains that the White Paper's mention of Arafat's role came 
from other, secret intelligence. The White Paper doesn't say so, but Israel, 
Arafat's nemesis, was the major arms supplier to the E l Salvador govemment 
until the U.S. became direcdy involved in 1979 and 1980. 

The White Paper says that the Communist party of E l Salvador "has 
become increasingly committed since 1976 to a military solution." Actually, 
the communists had supported the govemment that took over E l Salvador in 
a coup in October 1979—the very govemment that the U.S. then maintained 
in power until the 1982 elections. The communists pulled out of that gov­
emment two months after the coup, in December 1979, and joined the armed 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 

opposition because, in Glassman's own words, the govemment was "still 
arresting them, still shooting them"—which isn't an illogical reason for 
revolting, when you get right down to it. 

GLASSMAN also says the figure of 200 tons of arms allegedly smuggled 
into E l Salvador through the network of communist countries "comes from 
intelligence based on the air traffic, based on the truck traffic. In other words, 
it does not come from the documents." 

The White Paper, however, specifically states that it does come "from the 
documents." 

Glassman says part of the estimate of the tmck shipments into E l Salvador 
was based on extrapolating the cargo-hauling potential of several tmcks that 
are listed in one document. Document N. The document, an undated, un­
signed, barely legible hand-scrawled sheet, lists four tracks, three of which 
apparently are still to be bought or built. Alongside the tracks are the initials 
of four guerrilla groups, and some tonnage numbers totaling 21 tons, under 
the headings, "sea," "air," and "road." 

The other commonly quoted figure from the white paper, 800 tons of 
promised weapons, was, says Glassman, extrapolated from a single comment 
made in Document I . This document is a typewritten report identified as 
minutes of a meeting of three men said to be the "guerrilla joint general 
staff." The State Department translation of the document includes a date at 
the top. September 26, 1980, which isn't on the actual document (but would 
be more than two months after the meeting in Nicaragua at which guns were 
promised but held up because of political conditions). 

Although the three men in Document I call themselves a "general staff," 
and refer to having been in Cuba, they are identified only as Companero 
Ramon, Companero Vladimir, and Companero Jonas. As in other documents, 
the words seem so amateurish that they could have been set down by three 
teenagers with delusions of grandeur. The information is interesting, but 
hardly definitive. 

Most of the "minutes" are taken up by quibbles over where to meet— 
they start out in a coffee shop and wind up at somebody's house—and by 
the minute-taker's complaints that nothing is being planned very well. Only 
at the end is there a quibble over how arms should be distributed. At this 
point, the minute-taker says, "It contradicts military reality to discuss per­
centages of arms when hardly 4 tons of the 130 warehoused in Lagos [believed 
to be a code word for Nicaragua] have been brought into the country. These 
4 tons have been in intermittent supply and the material now in Lagos is 
only equivalent to one-sixth of all the material obtained that the D R U [a 
group of revolutionary organizations] will have eventually concentrated in 
Lagos." 

Glassman says he multiplied 130 by 6 to get 800. But from the document. 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 367 

opposition because, in Glassman's own words, the govemment was "still 
arresting them, still shooting them"—which isn't an illogical reason for 
revolting, when you get right down to it. 

GLASSMAN also says the figure of 200 tons of arms allegedly smuggled 
into E l Salvador through the network of communist countries "comes from 
intelligence based on the air traffic, based on the tmck traffic. In other words, 
it does not come from the documents." 

The White Paper, however, specifically states that it does come "from the 
documents." 

Glassman says part of the estimate of the tmck shipments into E l Salvador 
was based on extrapolating the cargo-hauling potential of several tracks that 
are listed in one document. Document N. The document, an undated, un­
signed, barely legible hand-scrawled sheet, lists four tracks, three of which 
apparently are still to be bought or built. Alongside the tracks are the initials 
of four guerrilla groups, and some tonnage numbers totaling 21 tons, under 
the headings, "sea," "air," and "road." 

The other commonly quoted figure from the white paper, 800 tons of 
promised weapons, was, says Glassman, extrapolated from a single comment 
made in Document I . This document is a typewritten report identified as 
minutes of a meeting of three men said to be the "guerrilla joint general 
staff." The State Department translation of the document includes a date at 
the top. September 26, 1980, which isn't on the actual document (but would 
be more than two months after the meeting in Nicaragua at which guns were 
promised but held up because of political conditions). 

Although the three men in Document I call themselves a "general staff," 
and refer to having been in Cuba, they are identified only as Companero 
Ramon, Companero Vladimir, and Companero Jonas. As in other documents, 
the words seem so amateurish that they could have been set down by three 
teenagers with delusions of grandeur. The information is interesting, but 
hardly definitive. 

Most of the "minutes" are taken up by quibbles over where to meet— 
they start out in a coffee shop and wind up at somebody's house—and by 
the minute-taker's complaints that nothing is being planned very well. Only 
at the end is there a quibble over how arms should be distributed. At this 
point, the minute-taker says, "It contradicts military reality to discuss per­
centages of arms when hardly 4 tons of the 130 warehoused in Lagos [believed 
to be a code word for Nicaragua] have been brought into the country. These 
4 tons have been in intermittent supply and the material now in Lagos is 
only equivalent to one-sixth of all the material obtained that the D R U [a 
group of revolutionary organizations] will have eventually concentrated in 
Lagos." 

Glassman says he multiplied 130 by 6 to get 800. But from the document. 



3 6 8 E N D L E S S ENEMIES I ; 

these numbers could be a pipe dream. Even if the 4-ton figure is correct, 
considering that one M-16 without magazine or bayonet weighs 7 pounds, 
and a week's supply of ammunition weighs 42 pounds, 4 tons wouldn't make 
much of a revolution.* 

A common highway truck in the U.S. carries about 20 tons. Steel ar­
maments are so dense, however, that 20 tons of weapons would probably 
occupy much less space. The guerrillas wanted not just light combat rifles, 
but mortars, shells, and rockets. Measurements of arms by tons is unusual. 
But even 800 tons is not enough to equip a large guerrilla army for very 
long, and such a supply would be dwarfed by the amount of arms the U.S. 
has sent to the E l Salvador govemment. 

MOST of the documents distributed along with the White Paper were said 
to have been found in a Salvadoran grocery store in early January. As 
Glassman tells it, the Salvadoran police "had captured a Venezuelan cor­
respondent, a joumalist who was bringing in money for ERP [a guerrilla 
group], and by following him were able to capture the ERP propaganda 
commission as a whole, meeting in a house." The owner of the house denied 
involvement, Glassman says, but was persuaded to tell police of other lo­
cations he had heard people on the propaganda commission talk about. 

One such location was a grocery store owned by a known leftist. There 
police found a false wall, behind which were a mortar and some shells, and 
documents, which were in a plastic bag and a suitcase. Glassman says he 
thinks the documents were kept there because the guerrilla coalition consists 
of four groups, "none of which fully tmsts the others," so that records must 
be maintained. 

Hearing this story, Robert White, who was the U.S. ambassador to E l 
Salvador at the time, is incredulous. "All of this is news to me," he says. 
"It strikes me as unlikely that I would not have heard this story before— 
this business about following a Venezuelan and finding this wall and breaking 
it down." He also denies the statements by Assistant Secretary of State 
Bowdler and analyst Einaudi that he had asked for anyone—let alone Glass-
man—to be sent down to help analyze captured documents. He says the 
White Paper is "bizarre, tendentious, [and] tries to prove more than the 
evidence warrants." 

Yet Time magazine reported as fact the story about the hollow wall and 
about Glassman's heroic analysis of documents that "were mostly in code." 
This last, at least, was absolutely untme; the only "code" words were some 
place names, on which Glassman has so far been given the benefit of the 

•Figures courtesy of Captain Farrar of the Pentagon press office, based on his estimate 
that a soldier should carry 15 to 20 one-pound magazines of ammunition for three days 
of combat. 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 369 

doubt, and some personal nicknames or pseudonyms, which Glassman con­
cedes he got wrong, at least in assigning authorship of the most important 
documents. 

Time also reported, "The grocery-store papers represented over 70 percent 
of the material that Washington used to draw up last month's White Paper 
documenting Soviet and Cuban arms aid to E l Salvador's insurgency." This 
was also untrue; on analysis, little that is in the text of the White Paper can 
be nailed down by anything that is in that group of documents. 

T H E Salvadoran govemment has a history of press manipulation. Anne 
Nelson, who has covered the Salvadoran war for many publications, has 
reported witnessing Salvadoran forces placing guns in the hands of murdered 
civilians so they would look like guerrillas when photographers arrived; she 
and others wrote of the flaws in the Salvadoran government's story that a 
team of Dutch joumalists died when caught in a crossfire, whereas apparently 
they were deliberately ambushed for meeting with guerrillas. 

So, understandably, there has been speculation that the White Paper doc­
uments were concocted and planted, either by the CIA, or by Salvadoran 
authorities, or both. Former Ambassador White says, "The only thing that 
ever made me think that these documents were genuine was that they proved 
so little." 

Assuming their genuineness, what do they prove? Barely even the obvious. 
Considering the history of U.S.-supported right-wing repression in Central 

America, and considering the propaganda schools that Castro has created to 
teach Marxism as the only workable altemative to U.S. repression, it only 
makes sense that revolutionaries in E l Salvador would seek aid from Marxist 
govemments. 

Few would doubt that Marxist govemments would encourage the revo­
lutionaries, coach them when they asked for it, and sneak them weapons if 
that could be done under the table (although this material aid could never 
match what the U.S. has supplied to the Salvadoran govemment; it probably 
hasn't even approached what the Salvadoran guerrillas have obtained from 
other sources). 

But the White Paper says more than that. It says that a unified, Soviet-
mn intemational communist network took over the E l Salvador rebellion to 
such an extent that the uprising constitutes a foreign, armed aggression rather 
than a legitimate civil war. In fact, so far as we can rely on the documents 
at all, they show the opposite: a disorganized, ragtag rebellion. Some of its 
participants have gone around begging for help from the most likely sources, 
and have been consistently stalled off and sent home empty-handed, or with 
much less than they asked for. Not only do the documents not prove the 
thesis, the thesis simply isn't tme. 



370 Eh4DLESs ENEMIES ' i a i j 

* * * 

I F a couple of newspapers hadn't published prominently displayed, skeptical 
analyses of the White Paper in June 1981 , there would have been more. The 
State Department was already leaking stories, preparing the way for another 
White Paper. This one would have libeled some major charities, in a manner 
that truly deserved the overused characterization, McCarthyism. 

Glassman was saying in speeches that other captured documents, not yet 
released, showed that relief ftmds raised by several charities were subject to 
diversion to the communist war effort in E l Salvador, perhaps even with the 
charities' knowledge. Needless to say, this upset the charities, which included 
Catholic Relief Services, Oxfam America, and the World Council of Churches, 
all of which denied the accusation. 

All the charities said they had investigated the charges, and found them 
false, after learning of them in leaked newspaper accounts. This time, the 
leakee was United Press Intemational. UPI assured its readers of "extensive" 
documentation for the charges, and didn't even bother to report the charities' 
denials. (Reporting denials might offend the leaker, who then couldn't be 
counted on for the next leak. Like every administration, Reagan's railed 
against unauthorized leaks to the press, and like every administration, it 
operated by leaking things to the press any time it could control the news 
by doing so.) 

The purportedly incriminating documents were alleged plans to merge two 
Salvadoran relief agencies into a single agency, known as C E S A H . C E S A H 
would be secretly controlled by communist revolutionaries and its money 
would be used to buy arms, among other things. In fact, the charities said, 
the two agencies did merge into one organization, called A S E S A H , which 
the charities continued to support. 

Monsignor Robert J . Coll, assistant executive director of CathoUc Relief 
Services in New York, said he visited E l Salvador to check with church and 
political leaders about the charges. Monsignor Coll said he got endorsements 
for ASESAH's work from two rather impressive sources. One was the Sal­
vadoran president, Jos6 Napoleon Duarte, whom U.S. forces were support­
ing. The other was Bishop Rivera y Damas, head of the CathoUc church in 
E l Salvador. The bishop told the monsignor he had "the best priest in his 
diocese committed to it [the charity]," the monsignor says. 

A spokesman for the World Council of Churches denounced the allega­
tions. "There are thousands of people, chiefly widows and children, for whom 
this money is responsible for their daily food," she said. Lawrence Simon, 
an official of Oxfam—a worldwide food assistance organization founded at 
Oxford University in England*—expressed fear that the stories would affect 
a lot more than just fund-raising. 

•Which does wonderfiil grass roots work in many countries, not only distributing food 
gifts, but, more important, helping increase local food production. The author has seen 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 371 

"We're more worried about the Latin American newspapers getting this 
information," he said. "Saying someone is connected to the Communist party 
of E l Salvador is tantamount to signing someone's death warrant down there. 
We're concerned about the danger this has placed our field staff in." 

After all this was reported in the press, the second white paper, publicly 
promised, was never issued. 

ON March 10, 1982, The Washington Post, one of the three premier news­
papers in the United States, published a stunning story on its front page, 
above the fold. One of the story's coauthors was no less than Bob Woodward, 
who had rightfully earned his place as a hero in American history during 
Watergate. The story unequivocally reported that President Reagan had ap­
proved a $19 miUion plan to establish a covert paramilitary force in Central 
America. The object of the force was to bring down the govemment of 
Nicaragua, a nation with whom the United States was not legally at war. 

The story was based on die word of anonymous administration officials. 
It said the paramilitary force of 500 men would try to destabilize the Nicar­
aguan govemment by attacking vital economic installations such as dams 
and power stations. No one who said the plan was approved was ever iden­
tified to the reader. Yet the plan was reported authoritatively. 

One day later, on March 11, 1982, the New York Times, another of the 
three premier newspapers, published a story on page one, above the fold, 
reporting authoritatively that Woodward and Patrick Tyler, the Post reporter 
who shared the byline on the earlier story, were wrong. Of course, the Times 
didn't say exactly that, but there was no other possibility open. The Times's 
story said, "Mr. Reagan and his top national security advisors rejected a 
proposal to finance and support the creation of a paramilitary force in Central 
America [emphasis added]." It said the administration was aware that several 
South American countries were establishing a force in the area, but had 
"declined to provide financial or military support." Of course, the story was 
attributed to "senior administration officials," who were never identified to 
the reader. 

Three days later, the Times stmck again, on page one, above the fold. 
The story was by LesUe Gelb, a Times reporter who had been a State De­
partment official in the Carter administration and who joined the Times as 
national security reporter after Reagan's election. (Gelb took the place of 
Richard Burt, who left to become a State Department official in the Reagan 
administration—prompting press critic Alexander Cockbum to twit that the 
Times should hold public hearings before fiUing its national security beat.) 

Now, Gelb, for all intents and purposes, reported that not only were 

Oxfam at work, donates regularly himself, and encourages the reader to do so. (Oxfam 
America, 115 Broadway, Boston, Mass. 02116.) 



372 E N D L E S S ENEMIES 

Woodward and Tyler wrong, but the Times had been wrong, too. Contrary 
to what the Times had said previously, there really was a plan for a para­
military force. But the plan wasn't what the Post said it was, either. "Ac­
cording to interviews and documents obtained by the New York Times," Gelb 
wrote, "the plan approved by Mr. Reagan calls for using the paramilitary 
unit to attack what the administration says are Cuban arms supply lines in 
Central America." The plan "seeks to focus attention on the Cuban presence 
in Nicaragua," he wrote. It's hardly necessary to say that his sources weren't 
identified. 

The same week that the Post and Times ran these stories. The Nation, a 
weekly political magazine (and practically an institution on the American 
left), ran as its lead story a report that a paramilitary operation against 
Nicaragua—run by the CIA—was not only approved but actually in oper­
ation. The Nation said that Assistant Secretary of State Thomas O. Enders 
had informed the relevant congressional committees of this back in Decem­
ber.* The Nation's report was authoritative and unequivocal, and, of course, 
its sources were anonymous. 

Here were four stories in three major national publications, all the same 
week, all displayed with top prominence, all dealing with the most vital of 
subjects—whether or not the United States was at war—and all claiming 
to be completely authoritative on the answer. And after reading all four 
stories, the only thing you knew for sure was that three of them were wrong. 
Maybe all four. 

Somebody in govemment was lying to the public—a lot of people in 
govemment were lying to the public—and using reporters to do it. They 
weren't using just any reporters, but in the case of the Times andPost, several 
of the best reporters in the country. Not one of the reporters admitted in his 
story to the possibility that his sources might be sandbagging him. Not one 
gave weight to sources with an opposite point of view, just to let the reader 
know there might be something else to say on the subject. 

None of the reporters indicated that he had asked his sources how the 
information could be verified independently. None told the reader why, if 
the story was tme, it couldn't be verified independently. All the stories were 
written from Washington, none of them from Honduras or Nicaragua, where 
the facts supposedly lay. None of the stories suggested what self-serving 
motive the source might have for saying what he was saying. 

T H E Sunday after all these stories ran, there was a hint about what really 
may have been going on. The lead story in the New York Times was headlined, 
"High Aide Says U.S. Seeks Soviet Talks on Salvador Issue." The story said 

•Members of these committees flatly denied this in interviews with me, some off the 
record, some on. 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 373 

that the U.S. govemment beheved that the Central American situation should 
be negotiated and resolved on a global basis. 

Aha! A peace offensive! 
First you let the other side discover that you're about to launch a war 

against them, then you let them know that they can get out of it by coming 
to certain terms—not a unique diplomatic ploy, if that's what happened. 
Officials weren't sending out phony messages for nothing. Washington and 
Moscow bluff and parry each other a lot through the front pages of news­
papers. But how is the public supposed to arrive at foreign policy opinions 
if reporters are busy carrying diplomatic feelers for politicians, who are 
fighting a war in which trath was that first casualty, so long ago? 

The story reporting the peace offensive was, of course, attributed to an 
anonymous "senior administration official." The story gained its authority 
by what appeared to be its exclusivity. The impression one is left with, after 
reading the story, is that the Times diplomatic correspondent had spent all 
week chasing the conflicting mmors, and finally pinned down a source who 
would explain the administration's real policy, but only on condition he not 
be named: 

" 'We have to talk to the Russians,' the official said. 'There are discussions 
that must be held, there are steps that must be taken in political, economic, 
and security areas which tend to influence calculi in Moscow, in Havana, 
in Nicaragua, and in the regional context.'" Finally, the press had dug out 
a source who could explain the govemment's behavior. And everyone under­
stood that the press couldn't mention this cooperative official's name, because 
his honesty might cost him his job (as if his syntax didn't give him away). 

Is that what happened? No. Two days later, a small item appeared on the 
"Washington Talk" page of the Times, a more informal, gossipy place in the 
newspaper. It said, in its entirety: 

"On Saturday morning in Washington, Secretary of State Alexander M. 
Haig, Jr., held a meeting with a group of reporters and spoke at length about 
his conviction that the problem in E l Salvador could not be solved in E l 
Salvador alone, but on a 'global' basis in which the Soviet Union, Cuba, 
Nicaragua, and other Latin American countries had to be involved. 

"Mr. Haig, in that session, spoke on condition he be identified only as a 
'senior administration official.' 

"When President Reagan returned to the White House yesterday from a 
weekend at Camp David, he was asked by reporters about articles attributed 
to the 'senior administration official.' He responded. ' I always have trouble 
about wondering who those senior officials are. I haven't met any of them 
yet.' 

"This led to questioning aboard Air Force One yesterday in which Larry 
Speakes, the deputy press secretary, was asked if Mr. Reagan was actually 
unaware of Mr. Haig's 'backgrounder' on Saturday. Mr. Speakes said that 
Mr. Reagan was talking 'in jest.'" End of story. 

So a secret source can be disclosed at will in an amusing item in the back 



3 7 4 E N D L E S S ENEMIES 

pages, but cannot be disclosed at the top right of page one when the reader 
is relying on the source to say whether the country is going to war or not. 
This is the way the game is played. The Times is used as an example here 
not because it is the worst newspaper at foreign reporting, but because it has 
always been the best. This wasn't a mistake, this was the system at work, 
and that is what is wrong. 

All these stories, from Woodward's first news break in the Post to the 
peace offensive story in the Times, got their authority by a single device: 
they were all written as if the reporter had dug out an exclusive source who 
knew all the answers, and had coaxed that source into revealing the truth. 
Perhaps with Woodward's story, that is what actually happened, and all the 
other stories were wrong. Perhaps with Gelb's. We don't know. 

But it is clear what happened with the peace offensive story. The secretary 
of state called a big press conference to put across the official line. To make 
it believable, he demanded anonymity. What incredible gall! It seems a blight 
on journalism that the press corps didn't arise in unison and walk out of the 
room, much less that under the rules reporters don't even clue their readers 
in on the process at work. Surely one of the things the public has a "right 
to know" is that what is being said isn't necessarily the truth, but maybe just 
what the govemment wants the Russians and Nicaraguans to hear, for reasons 
of its own. 

What really happened? Did Haig leak the first story to the Post in order 
to scare the bejesus out of the Nicaraguans? Did Philip Taubman, the excellent 
Times reporter who wrote that paper's first story, then begin to sniff out that 
it was a plant? Did Haig then pick up Taubman's story and say, "My God, 
just when I had the Nicaraguans where I want them, the Times says it isn't 
tme," and so proceed to call up Gelb and give him a more credible story, 
which then allowed Haig to launch the peace offensive as planned? 

We'll probably never know. 
A year later, it had become clear that a U.S.-mn paramilitary program 

was in operation on the Nicaraguan border. Many in Congress suspected that 
the program was designed to overthrow the Nicaraguan govemment—as the 
Nicaraguans themselves contended at every opportunity—although the ad­
ministration continued to insist that the purpose of the program was to interdict 
arms headed for E l Salvador. Was this the program that the Post, or one of 
the other publications, had reported? Or was it a newer program, launched 
c^er Haig's peace offensive had failed, perhaps intended to make good on 
the original threat, which had never had much practical hope of success 
anyway? 

We may never know the answer to that, either.* 

*The right of the press to protect the confidentiality of its sources is vital to the function 
of the press in a democratic society—otherwise, many persons with valuable information 
would never come forward, for fear of losing their jobs, or in some cases their lives. 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 375 

* * * 

ON May 27, 1981, the New York Times reported on its front page that the 
citizens of Libya were getting fed up with Muaminar Al-Qaddafi, and that 
a resistance movement was growing on the Sahara. A legitimate story per­
haps—one could think of a lot of reasons for becoming disaffected with 
Qaddafi. The story reported authoritatively on conditions inside Libya. ("There 
are shortages of food and other necessities. Libya is short of skilled admin­
istrators.") But the story was datelined Washington. It was based entirely on 
anonymous sources, mostiy, apparentiy, from the U.S. State Department. 

One "Arab diplomat" was also quoted as confirming the stories. Who? A 
Saudi, perhaps? Saudi Arabia's own govemment is worried about a Qaddafi-
style revolution, and it has to cater to the State Department for permission 
to buy high-tech military equipment from the U.S. Such factors might have 
colored the Arab diplomat's comments. We are never told. 

At about the same time, the Washington Post sent out a story, also dateUned 
Washington, quoting "senior U.S. and allied inteUigence sources" as saying 
that "die Soviet Union has been effectively building in Libya a potential 
military threat to southem Europe and to U.S. forces in the Mediterranean." 
The story ran as the lead item, covering all eight columns at the top of page 
one of the International Herald Tribune. 

Usually, i f what those sources tell the reporter is true, the information can be verified 
elsewhere. The confidential source is thus not relied on as to truth—he is just indispensable 
in pointing the reporter in the right direction. 

In such cases, when the courts or the executive branch want to learn the identity of 
the source, they simply want to punish the bearer of bad tidings; for the purpose of 
discovering truth, the facts stand or fall independently. Sometimes, as in the case, say, 
of an expose of the Teamsters' Union's exploitation of its members, all sources for certain 
information are confidential, but there are hundreds or thousands of such sources. Con­
firmation can be obtained by interviewing more teamsters at random. 

What is being talked about here is the use of this confidentiality by govemment officials 
to mislead the public. The officials involved are not blowing the whistle on wrongdoing 
by the system; they don't need confidentiality to protect themselves. Rather, these officials 
are speaking for the system, but saying things that the system doesn't want to be re­
sponsible for, possibly because they will turn out not to be true. 

It is especially outrageous for a senior govemment official like Haig to invoke this 
privilege of confidentiality (the protection is for the source, not for the reporter). While 
such officials routinely ask reporters to pledge not to identify them as sources, they turn 
around and argue in court, sometimes successfully, that reporters should be jailed for 
keeping just such confidences with regard to other persons who have provided information 
contrary to the official line. Haig's old boss Kissinger, who constantly invoked the 
privilege of confidentiality when speaking with reporters, tumed around and wiretapped 
some of the same reporters to leam their other sources. Haig's more recent boss, President 
Reagan, wants lie detector tests to do that job. 



E N D L E S S ENEMIES 

It quoted "sources recently in Libya" as saying that East Germans now 
staffed Qaddafi's bodyguard. Without any attribution, it reported that "a 
small contingent of North Korean air force personnel... now operates in 
Libya." Doing various military and civilian chores, the story said, were 
between i,ooo and 2,000 Soviets, between 600 and 1,000 Cubans, and from 
1,500 to 2,000 East Germans. This information wasn't attributed to anyone. 

Contrary to what those two stories might have led readers to expect, in 
the two years that followed there were neither rebellions against Qaddafi 
within Libya (that we know of) or Libyan attacks on southem Europe or the 
U.S. forces in the Mediterranean. What there has been, instead, is thoroughly 
documented evidence from Seymour Hersh of the New York Times that the 
most frightening source of Libyan terrorist power came from former CIA 
agents on the make—Edwin Wilson and Frank Terpil and their colleagues— 
and greedy U.S. munitions suppliers. 

When Qaddafi wanted to put his military machine into action against 
Chad, he tumed to U.S. mercenaries supplied by Wilson and Terpil to make 
his air force work. When he wanted to assassinate a political opponent, it 
wasn't East Germans or North Koreans he tumed to, but the retired CIA 
operatives. (Wilson has since been convicted of supplying deadly munitions 
to Libya; Terpil is a fugitive from justice.) 

Westem joumalists have been allowed into Libya, where one might get 
a better sense of the conditions there than one could get attending a State 
Department briefing in Washington. Why was there a spate of leaks to 
Washington reporters in the spring of 1981? Maybe to scare Qaddafi so the 
U.S. might gain an edge in some secret negotiation or maneuver? Maybe to 
justify some CIA overthrow attempt that never came off? Maybe just to paint 
the Carter legacy in such dark hues that the Republicans would get credit 
for doing a good job when nothing awful happened? 

Or, maybe the stories were absolutely accurate. But they offered no in­
dependent confmnation, and they offered no explanation of why there couldn't 
be such confirmation. 

Even reporters who actually go to the countries they write about tend to 
get far too much of their information from the U.S. embassy, or other official 
sources in the capital. Then they retum to the standard surroundings of a 
world-class hotel and file their stories. How many stories about what is 
"really going on" in Libya, or any of a hundred other countries, are written 
by reporters who have never slept a night in a Libyan home, or eaten a meal 
at a Libyan family's table or relaxed with a Libyan worker after work? And 
how tuned in are the sources who are informing the State Department itself? 

A personal note: 
Early in 1980, just after the Soviet invasion of Afghanistan, the author 

was in a conference room in the U.S. embassy in Kabul. The event was a 



L I E S : T H E GOVERNMENT AND T H E PRESS 377 

secret, confidential, not-for-attribution briefing for the entire press corps— 
more than a dozen people. The instructions were to attribute what was said 
to "Westem diplomatic sources." 

The purpose of this briefing was for the military attache to announce to 
the press that Soviet troops were concentrating near the Iranian border, rather 
than spreading out around Afghanistan. The unmistakable implication was 
that the real purpose of the Soviet invasion might be to march into Iran.* 

The attache seemed knowledgeable and articulate, so I went up to him 
privately, after the meeting was over, and told him my plans to take off 
around the countryside. Though I knew the country a bit from a previous 
visit as a backpacker, I wanted advice on what to look for, and asked him 
where he would recommend I try to go. The attachd basically admitted that 
he was operating on very little information. He wasn't allowed outside Kabul. 
He said that the news he had just told the press conference had come from 
Washington, not from anything gathered at the embassy. He did give me a 
list of things he had been wondering about, mainly, what the Russian troops 
were really up to. 

He seemed to know so little that I decided his briefing wasn't worth a 
story, and besides, I was naive enough then to assume that if the information 
had come from Washington, my newspaper's Washington bureau would 
already have it, and would have filed it. I didn't realize that the State De­
partment had deliberately sent its latest propaganda line halfway around the 
world to Kabul, Afghanistan, to be released to reporters there, presumably 
because after the news wended its way back home again, it would seem more 
credible to readers if it had a Kabul dateline on it. 

So I went out in Afghanistan and saw the Soviet encampments the attach6 
had been talking about. They were near Iran, all right. But the encampments 
seemed logically placed there to interdict a main route of guerrilla activity, 
to protect the main military airfield used for air strikes against Afghan vil­
lagers, and to have a convenient highway link to Russia and all parts of 
Afghanistan. Since there was no invasion of Iran, my judgment has since 
seemed vindicated. 

I was amazed to get back to the U.S. more than a month later and see 
the press coverage while I was gone. The day after the press conference I 
had attended, papers all across the country screamed with headlines like the 
one atop a New York tabloid, "Russ Troops Mass on Iran Border." The 
reports were said to have originated in Afghanistan. The newsmag­
azines featured the story, too. 

The import of this story just wasn't tme, and I felt the fmstration of being 
perhaps the only one around who knew it. 

* I came in late and missed the instructions on attribution, and so feel no reluctance 
to say now what happened. 



378 E N D L E S S ENEMIES 

* * * 

ON March i , 1981, the New York Times (and the same reporter who wrote 
the original White Paper leak story) reported: 

"President Reagan stressed that he had 'no intention' of involving the 
United States in another Vietnam, and, indeed, it appeared the administration 
had decided to intervene in E l Salvador precisely because the situation there 
was so different from Vietnam. Defeating a small Marxist-led insurgency in 
the United States's backyard seemed an easily 'winnable' test of the admin­
istration's determination to, in Mr. [Edwin] Meese's words, 'stop the ex­
pansion of communism throughout the world.'" 

Two years later, on April 22, 1983, the Times reported, "A range of 
administration officials say the United States must make a sustained, in­
creased effort in E l Salvador or lose the war to die guerrillas. Even with 
such an effort, the officials believe, it will take from two to seven years 
before significant progress can be made toward bringing the situation there 
under control [emphasis added]." 

And the story went on to say that two years earlier—about the time the 
first story was printed—"Senior United States military commanders con­
cluded . . . that even with increased military assistance from the United States 
the Salvadoran military as then constituted could not defeat opposition guer­
rilla forces, according to Reagan administration officials." 

According to the Times's 1983 account of the 1981 military study, the 
problem was not Shafik Handal and the Soviet-Vietnamese-Cuban-Nicara-
guan connection. Instead, the Times said, "The report, officially known as 
a Defense Requirement Survey, concluded that in the long term only a 
dramatic restructuring of die Salvadoran military, including the removal of 
many senior officers, a crackdown on corruption, and the adoption of more 
aggressive tactics, could turn it into an effective fighting force." 

A month earlier, in March 1983, the Times had reported, "American 
military officials in E l Salvador... recently said that they had seen little 
evidence that guerrillas were using arms provided by the Soviet Union and 
Cuba Intelligence officials said there was evidence that some weapons 
the United States has sent to friendly nations in Central America, including 
Honduras and E l Salvador, have been sold by officials in those countries to 
guerrilla forces in E l Salvador." Fortunately, the intelligence sources said, 
the number of such weapons was not significant so far. 



378 ..r-, E N D L E S S ENEMIES J ! 

* * * 

ON March i , 1981, the New York Times (and the same reporter who wrote 
the original White Paper leak story) reported: 

"President Reagan stressed that he had 'no intention' of involving the 
United States in another Vietnam, and, indeed, it appeared the administration 
had decided to intervene in E l Salvador precisely because the situation there 
was so different from Vietnam. Defeating a small Marxist-led insurgency in 
the United States's backyard seemed an easily 'winnable' test of die admin­
istration's determination to, in Mr. [Edwin] Meese's words, 'stop the ex­
pansion of conmiunism throughout the world.'" 

Two years later, on April 22, 1983, the Times reported, "A range of 
administration officials say the United States must make a sustained, in­
creased effort in E l Salvador or lose the war to the guerrillas. Even with 
such an effort, the officials believe, it will take from two to seven years 
before significant progress can be made toward bringing the situation there 
under conti-ol [emphasis added]." 

And the story went on to say that two years earlier—about the time the 
first story was printed—^"Senior United States military commanders con­
cluded . . . that even with increased military assistance from the United States 
the Salvadoran military as then constituted could not defeat opposition guer­
rilla forces, according to Reagan administration officials." 

According to the Times's 1983 account of the 1981 military study, the 
problem was not Shafik Handal and the Soviet-Vietnamese-Cuban-Nicara-
guan connection. Instead, the Times said, "The report, officially known as 
a Defense Requirement Survey, concluded that in the long term only a 
dramatic restructuring of the Salvadoran military, including the removal of 
many senior officers, a crackdown on corruption, and the adoption of more 
aggressive tactics, could turn it into an effective fighting force." 

A month earlier, in March 1983, the Times had reported, "American 
military officials in E l Salvador... recently said that they had seen Uttle 
evidence that guerrillas were using arms provided by the Soviet Union and 
Cuba Intelligence officials said there was evidence that some weapons 
the United States has sent to friendly nations in Central America, including 
Honduras and E l Salvador, have been sold by officials in those countries to 
guerrilla forces in E l Salvador." Fortunately, die intelligence sources said, 
the number of such weapons was not significant so far. 


